ספרי אהרן פלמון

 



דף הבית >> חברה טובה >> שיטות וכלים ניהוליים >> תמחיר
תמחיר ובקרה

תמחיר הוא שיטה ומערכת לחישוב עלות הייצור של מוצר או שירות. מערכת כזאת כרוכה באיסוף נתונים ובשיטות חישוב. הנתונים מגיעים מהנהלת החשבונות וממערכות אחרות. המטרות העיקריות של עריכת תמחיר הן אלה:
1. קביעת עלות המוצרים. דוגמה: החברה ניגשת למכרז או מנהלת משא ומתן עם לקוח לאספקת מוצר או שירות; אחד הגורמים הקובעים את המחיר שהחברה תציע הוא עלות הייצור; התמחיר אמור לספק את הנתון הזה.
2. בקרה והערכת ביצוע. למטרה זו התמחיר יכול לספק שני כלים:
א. תמחיר תקן. תמחיר תקן קובע, על בסיס תפוקות נתונות, מה צריכות להיות העלויות של מוצר נתון, של מחלקה, או של כלל החברה. על ידי השוואה בין העלויות בפועל לתמחיר התקן אפשר לערוך בקרה על העלויות ועל יעילות הייצור. 
ב מרכזי רווח. מרכזי רווח הם מחלקות או פעילויות שלגביהן מחושבים הכנסות, הוצאות ורווח. הגדרת מרכזי רווח מאפשרת למדוד את התרומה של יחידות משנה לרווח הכולל של החברה, וממריצה את דרגי הביניים למַקסם את הרווחים של המרכזים שבאחריותם.
3. אספקת מידע לקבלת החלטות. החברה מייצרת סל של מוצרים או שירותים וייתכן שחלקם מפסידים, והשאלה היא אילו מוצרים כדאי לייצר ואילו לא. שאלה אחרת היא האם לקנות או לייצר. דוגמה: הוצאה לאור יכולה להחזיק מחלקה גרפית משל עצמה, לחילופין היא יכולה לקבל שירותי גרפיקה אצל ספק חיצוני. מערכת תמחיר אמורה לספק מידע הדרוש להחלטות כאלה. 

לייבסיטי - בניית אתרים